Uitgangspunten
We onderscheiden twee belangrijke uitgangspunten:
De vrije persoonsvorming staat centraal: de kinderen krijgen de kans zich te ontplooien tot harmonische, creatieve en kritische persoonlijkheden die zich zelfstandig en in groepsverband kunnen bewegen in de maatschappij.
Ons uitgangspunt is dat het proces van leren, ontwikkelen en groeien zich steeds voltrekt in een samenhangend proces van hoofd, hart en handen.
Hoofd staat voor kennis, inzicht, begrip, betekenis, bewustwording en reflecteren. Hart staat voor betrokkenheid, passie, motivatie, bezieling, beleving en enthousiasme. Handen staat voor toepassen, uitvoeren, concreet maken, aan de slag gaan, in de praktijk brengen, oefenen en doen.
Visiebol:
Om richting en inhoud te geven aan de visie van IKC De Werf maken we gebruik van de visiebol. Deze heeft vier segmenten: het hoger doel, het gewaagd doel, onze kernwaarden en kernkwaliteiten. Deze staan in verbinding met elkaar (de bol) en zijn in constante ontwikkeling (de rollende beweging). Gezamenlijk vormen deze de visie van IKC De Werf
Hoger doel: dit is onze missie
Samenwerking is nodig om elke dag een beetje beter te zijn. We voelen ons met elkaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze leerlingen en hebben daarbij hoge verwachtingen van het leerproces.
De visie is een samenhangend geheel en bestaat uit:
- het gewaagde doel
- de kernwaarden
- de kernkwaliteiten
Gewaagd doel: dit is onze visie
Op onze school hebben we een positieve, veilige en uitdagende leeromgeving, waarin leerlingen uitgedaagd worden om kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. We geven de leerlingen zicht op talenten, die zij kunnen ontdekken bij zichzelf. Hiervoor krijgen de leerlingen een aanbod aan culturele activiteiten, muzikale en beeldende vorming, koken, dans en toneel.
IKC De Werf besteedt optimaal aandacht aan de bevordering van de zelfstandigheid van de leerlingen en het eigenaarschap van het leerproces.
Kernwaarden
Dit zijn kenmerken waaraan we herkenbaar willen zijn.
- Autonomie, maar ook verantwoordelijk
- Zelfstandig, maar ook saamhorig
- Sociale houding: Help jezelf, Help elkaar, Hinder niemand en Doe alles zo goed mogelijk
- Individualiteit in verbinding
- Mondig en zeker ook respectvol
Kernkwaliteiten
Dit laat zien waar we goed in zijn:
Pedagogisch handelen
We zijn in staat om een optimaal gevoel van vertrouwen op te bouwen met onze leerlingen.
Kinderen zien
We hebben oog voor ieder kind. Het betekent een verbintenis met ieder kind, vanuit de intentie om een kind te helpen. We zijn gemotiveerd en gedreven in onze kindgerichte aanpak.
Didactisch handelen
We zijn bedreven en gedreven in het lesgeven, wij vinden het belangrijk om kinderen te mogen begeleiden in hun ontwikkeling en hen te enthousiasmeren. Dit geeft ons energie.
Ouders en school
Ouders geven aan dat het team van De Werf een goed vertrouwensband weet op te bouwen met de ouders. Ouders geven tevens aan dat zij een open en eerlijke communicatie ervaren vanuit school.
Burgerschapsvorming
Burgerschapsvorming is het vormen van de leerlingen, die actief meedoen aan de samenleving en daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Burgerschapsvorming is geen vak, maar een taak voor de school. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen, onze school is daar een goede oefenplaats voor.
We brengen de leerlingen kennis bij over democratie en de rechtstaat zelf en de grondrechten van de mensen. We ontwikkelen sociale en maatschappelijke competenties, leerlingen leren samen te werken en te leven, hun mening leren vormen en hun eigen identiteit te leren kennen.
Dit leren de leerlingen in situaties vanuit de eigen leefwereld. samen met klasgenoten doen de leerlingen allerlei activiteiten en opdrachten, die het besef van 'goed met elkqaar omgaan' versterken.